Színlelt brand helyett brand kultúra építés
360˚-os Brand stratégia építés - ráépíteni a belső kultúrát a külső Brandinghez
Írta: G.E. Matolay | brand, brandkultúra
Ha egy Brandet tanulmányozol, akkor nem csak a logóját, külső megjelenését figyeled meg, hanem látni, megérinteni, hallani, megérteni akarod a történetét, a mögötte működő szervezet valódiságát. Ez adja ki az átfogó élményt. A tudatos Brand stratégia építés lényege a megkülönböztetés a versenyben a különleges, vevői élmény révén.
Amennyiben a vállalkozás szervezete által képviselt értékek nem egyeznek a piacnak kiküldött üzenetekkel, az ott megfogalmazott értékekkel, a fogyasztók egy idő után elfordulnak tőle. A termékekre, szolgáltatásokra “hamis” címke kerül, amit a vásárló tesz rá. A marketing erőfeszítései csalárdnak fognak hatni bármilyen szép és kívánatos is legyen bármilyen felület vagy kommunikáció.
A BRAND KULTÚRA ÉPÍTÉS nem színlelt Brandet eredményez, hanem valódi vásárlói élményt hoz létre, amely egyedi, és kitűnik az átlagból.
“A termékeket a gyárakban készítik, a Brand a vásárlók elméjében jön létre.“
A Lego 2003-ban 300 millió dolláros veszteséggel zárt, amikor Jorgen Vig Knudstorp átvette a vezérigazgatói pozíciót. Amikor Knutstorp elindította a munkáját egy csapásra felfelé kezdett ívelni a vállalat napja, mert elővett egy régi, egyszerű alapítói célkitűzést, amelyre a belső szervezeti kultúra mindig is épült: építeni tanító játékokat kell alkotni. Észrevette, hogy ez a belső kultúra közben jócskán megkopott.
Elkezdett valódi Brand kultúrát építeni és a következő 10 évben a Lego már minden évben növekvő árbevételt produkált.
Nem tett mást, minthogy összehangolta a szervezetet és a szervezet alap célkitűzéseit és értékeit a külső megjelenéssel. Elérte, hogy felépüljön a LEGO új belső, minőségi kódexe, amelynek meg kellett felelnie minden egyes belső folyamatnak, dolgozói viselkedésnek, mind az üzemekben, mind pedig az ügyfélkapcsolati területen.
“A minőségi Brand élmény a szervezet minőségivé és hitelessé tételével kezdődik.”
A fogyasztókat végül nem az érdekli, hogy az adott Brand mennyire monopol vagy feltörekvő, hanem az, hogy képes-e olyan élmény megteremtésére, amely illeszkedik az általuk várt értékekhez. A fogyasztók jogosan önzőek, várják és elvárják, hogy hasznot is tudjanak húzni a Brandből.
Az tudatos Brand stratégia építés megtervezése a szervezettel kezdődik. Ez mit jelent? Nem csak a terméket és nem is csak a szolgáltatást. Nem is önmagában a megjelenést, az ügyfél élményt. Hanem az utolsó szálig, mindent.
G.E.Matolay
MG Vállalkozás Mérnökség - Unique Branding
Place Branding International tagja