Kapcsolat

m6ny-0243kepp-normal.jpg      angol_zaszlo.png    

A cookie-k segítenek szolgáltatásaink biztosításában. Szolgáltatásaink használatával ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ 

Ok

A Brand frissítés 7 fontos lépése

 


publikacio_17.png

 

Írta: G.E. Matolay | brand, brandfrissítés

A teljes körű Brand stratégia építés egy igencsak erőteljes eszköz a mai vállalkozások számára. Abban az esetben, ha ez körültekintően hajtják végre egy alaposan megtervezett fejlesztési projekt részeként, akkor az ügyfélkörük teljesen új kategóriában fog gondolkodni rájuk, élvezni fogja újfajta működésüket.

Meglévő, jól teljesítő Brandek esetében is elő fog fordulni, hogy szükség lesz Brand frissítésre. Ez egyfajta újrakezdés és a piac mindig is eképpen fogja értékelni. Új kezdet, frissülés, megújulás, új lendület. Vannak, akik bővüléskor frissítik Brandjüket, vannak, akik új piacokra való betörési céllal hajtják végre.

Vannak azonban, azok az esetek is, amikor, azért van szükség Brand frissítésre, mert a termék, szolgáltatás vagy magának a cégnek a Brandje idejét múlta, vagy csak simán megrekedt egy szinten, de előfordul az is, hogy valamilyen oknál fogva a meglévő Brand hitelét veszti vagy hibás működésből adódóan lejáratódik.

Legtöbb esetben csupán az a tény hozza elő a Brand frissítés igényét, hogy az Ön vállalkozása már nagyon más, mint 10 vagy akár 50 évvel ezelőtt. 

Nem tagadható, hogy a vállalat egészének, akár egy szolgáltatásának, üzletágának vagy termékének Brand frissítése extra munkát jelent, de az ezzel elérhető kimagasló eredmények miatt nagyon is megéri.

A Brand frissítés a teljes üzleti koncepció frissítést jelenti és nem csupán a cég, termék vagy szolgáltatás vizuális megjelenítését. Ez egy igazi fejlesztési munkálat. A szolgáltatás vagy termék teljesen új identitást kap. 

Vannak egyszerűbb Brand frissítési projektek is, ahol csupán a Brand külső arculata kap egy láncfelvarrást.


“A teljes körű Brand stratégia építés egy igencsak erőteljes eszköz a mai vállalkozások számára. Abban az esetben, ha ez körültekintően hajtják végre egy alaposan megtervezett fejlesztési projekt részeként, akkor az ügyfélkörük teljesen új kategóriában fog gondolkodni rájuk, élvezni fogja újfajta működésüket.”

A Brand frissítés nemcsak a régi ügyfelek megőrzését szolgálja, hanem újakat csábít vásárlásra azáltal, hogy új életciklust kölcsönöz a vállalkozásnak. Új start, új kezdet.

Ez bombaként tud hatni olyan vállalkozásokra, akik működése már régimódi és ezzel a projekttel képesek egy teljesen új életciklust indítani. A Brand stratégia egy igazi vállalkozás fejlesztés, amelynek csupán kommunikációs eszközei a közösségi média vagy más marketing eszközök. Ők közvetítik majd az új koncepciót, frissítve a cég marketing hangját, az ügyfélkörrel való kommunikáció minőségét.
 

Igaz, hogy néha egy Brand frissítés csökkenéshez vezethet vagy simán nem hoz eredményt, de ez csak, azért történhet meg, mert a változtatás nem tervezett projektként volt kezelve, nem szántak rá a kellő időt ahhoz, hogy megvizsgálják, mi lenne a valódi, helyes lépés.  Nem fordítottak figyelmet a részletekre, nem vizsgálták meg alaposan a piac valódi igényeit és nem ennek megfelelően tervezték meg azt a jövőre nézve.
 

Egy sikeres Brand frissítéshez nem elegendő egy jó ötlet, egy merész elképzelés. Sokan azt gondolhatják, hogy joguk van saját elképzelésük alapján Brandet frissíteni anélkül, hogy alaposan átvizsgálták volna a trendeket, igényeket, elvárásokat, szükségleteket és lehetőségeket.

“Majd én megmutatom” alapon azzal magyarázzák meg döntésüket, hogy nem megfelelni akarnak a piacnak, hanem Steve Jobs példáját véve piacot akarnak teremteni, kultúrát akarnak formálni.



"Aki ismeri az ellenséget és önmagát, száz csatában sem kerül veszélybe."

(Szun-Ce)


Mindenkinek joga van így dönteni, ám ez igencsak egy orosz rulett fajta játék.
Vagy összejön vagy nem. A médiában csak azt a töredéket lehet megtalálni, akiknek ez sikerült, ám a sikertelenek nagy tömegét nem jegyzi az internet.

 

Amennyiben arra szánná rá magát, hogy cégét vagy annak valamelyik részét Brand frissítse, miközben bizonyos akar lenni afelől, hogy a nagy kockázatot kikerülve sikerre vigye elképzelését, akkor ehhez adnánk pár hasznos pontot, amit követhet.

Tekintse meg az alábbi 7 lépésből álló ellenőrző listát, amely egy sikeres Brand frissítést valósít meg.



“Egy sikeres Brand frissítéshez nem elegendő egy jó ötlet, egy merész elképzelés. Sokan azt gondolhatják, hogy joguk van saját elképzelésük alapján Brandet frissíteni anélkül, hogy alaposan átvizsgálták volna a trendeket, igényeket, elvárásokat, szükségleteket és lehetőségeket.”


1. Határozza meg, hogy miért is van szükség a Brand frissítésre

 

Mint már említettük, sok ok van arra, hogy egy meglévő Brand azt érezheti, hogy eljött a változtatásnak az ideje.

 

Miután beazonosítottuk pár valódi, üzleti indokot, akkor kapjuk csak meg az újrapozicionálás szilárd kiindulópontját.


Fel kell tennünk magunknak az alábbi kérdéseket:

 

- Új ügyfélkört akarunk megszerezni?

- Történt valami baj a céggel, amin megpróbálunk megváltoztatni, vagy el akarunk valamit kerülni?
- Történt csökkenés az értékesítésben?
- Megerősödött a konkurencia és nehezebb lett velük lépést tartani?
- Vállalati botrány ütötte fel a fejét, amit kezelni akarunk?
- Zuhanni kezdett valamelyik piacunk?
- Túlságosan hasonlít a versenytársai Brandjéhez, és tenni akar valamit, hogy kitűnjön a tömegből?
- Utól érte önt a konkurencia és veszélyessé vált a hasonlóság?
- Meglévő Brandem már elavulttá vált?
- Meglévő Brandem ellaposodott, nem hozza már lázba az ügyfélkört?
- Útközben megváltozott a cég működése?
- A meglévő Brand nem kommunikálja tisztán magát?

Miután rájött arra, hogy ezek közül melyik üzleti indok felel meg a legjobban a Brand frissítésnek, akkor sokkal könnyebb dolga lesz, hogy egy pontos tervet készítsen a változások elvégzésére.

 

 

“Miután beazonosítottuk pár valódi, üzleti indokot, akkor kapjuk csak meg az újrapozicionálás szilárd kiindulópontját.”


2. Készítsen egy pontos tervet, fektessen le egy alapos megvalósítási projektet

Minden dolog, akkor működik a legjobban, ha van egy terv és egy terv mentén valósítják meg.

 


Az a hadvezér, aki megnyer egy csatát, rengeteget kalkulál fejben, mielőtt egyáltalán sor kerül a csatára. A vesztes kevesebbet kalkulál előre. Így aztán a sok számítgatás győzelemhez, a kevesebb pedig bukáshoz vezet: s biztos a vereség, ha egyáltalán nem kalkulálunk! “
Szun - Ce - ókori, kínai hadvezér

 

Minden vállalat másképp működik, de minden sikeres Brand frissítésnek egy ütemtervet kell tartalmaznia, amely pontosan leírja, hogyan fogjuk elérni a kitűzött üzleti céljainkat. 

A legjobb, ha létrehoz egy idővonalat, amikor megmutatja a projekt mérföldköveit. E mellett a tervezésnek tartalmaznia kell egy költségvetést, amely megmutatja a fejlesztés és a beindítás költségeit is, hogy ne történjen semmilyen csúnya meglepetés.

A projekt költségei nagyban függnek attól, hogy mit is tartalmaz a Brand frissítés. Más költségei vannak egy sima arculati ráncfelvarrásnak és más költségei vannak egy teljes koncepció váltásnak.

 


Minden dolog akkor működik a legjobban, ha van egy terv és egy terv mentén valósítják meg.”


3. Egyszerűsítse a dolgokat

Az egyik legrosszabb dolog, amit tehetünk, hogy Brand frissítésünkkel összezavarjuk a meglévő ügyfél bázisunkat.
Az emberek hajlanak arra, hogy keresztbe álljanak és megtorpanjanak, ha valami hirtelen és drasztikusan változik meg abban, amihez addig hozzászoktak. Ez a fajta Brand frissítés zavaros időket hozhat.

Ezért létfontosságú a projektben, hogy ügyfelei pontosan megláthassák és megértsék, hogy mi is az, amit kapni fognak.


Amennyiben a Brand frissítés részeként plusz szolgáltatást vagy termékeket adtál hozzá a cégedhez, akkor győződj meg róla, hogy ezt nyilvánvalóan teszed. Abban az esetben, ha kivontál egy szolgáltatást vagy terméket, akkor erről is pontos tájékoztatást kell adnod. 

A kommunikáció létfontosságú, ezért, ha az emberek nem tudják megmondani, hogy pontosan mi az, amit pluszban kapni fognak, akkor elmennek, és máshol keresnek majd megoldást. A Brand iránti hűség és az új ígéret gyakran nehéz dolgok.

 

 

“Az egyik legrosszabb dolog, amit tehetünk, hogy Brand frissítésünkkel összezavarjuk a meglévő ügyfél bázisunkat.”

 

4. Vevői visszacsatolás és piackutatás


Bár egyesek úgy vélik, hogy a visszajelzések és a kutatás időigényes, a Brand értékére nézve hosszú távon igenis megéri.

 

Számos módszert használhat arra, hogy visszajelzést szerezzen a tervezett ötletekről, beleértve a telefonhívásokat, az online vagy az e-mailes felméréseket, a közösségi médián keresztül történő kommunikációt vagy a személyes piackutatást.

 

Így kapja meg annak azt, hogy az emberek miként éreznek az új ötletekkel kapcsolatban, mit szeretnének látni, mit szeretének kapni.
Érdemes lehet némi kutatást végezni a jelenlegi alkalmazottakkal is, hogy szemléletet kapjunk arról, hogyan, mi az, amit jelenleg gondolnak és mit éreznek a változással kapcsolatban.

 

 


“Bár egyesek úgy vélik, hogy a visszajelzések és a kutatás időigényes, a Brand értékére nézve hosszú távon igenis megéri.”
 

5. Dolgozza ki, hogy mit is kell pontosan változtatnia

 

A vállalat Brand frissítése nem jelenti azt, hogy minden egyes részét meg kell változtatnia, legtöbbször csak néhány fontos tényezőre van igazán szükség.

Meg kell határoznia a Brand azon részeit, amelyek már nem képviselik azt, amit a Brand valójában tesz, azokat a részeket, amelyek kicsit régimódinak tűnnek, azokat a részeket, amelyek nem kommunikálnak jól a közönséggel vagy teljesen félreérthetőek.

 

Amennyiben a  Brandnek vannak olyan részei, amelyek még mindig nagyon jól működnek, akkor lehet, hogy nem érdemes őket megváltoztatni.

Ez nemcsak az idő és a pénz pazarlása lesz, hanem a jelenlegi ügyfeleink összezavarodhatnak vagy azon bosszankodnak, hogy elveszítenek valamit, amit szeretnek.

 

Nincs értelme megzavarni a jelenlegi ügyfeleket, miközben újdonságokat próbálunk átnyomni.

 

 

“A vállalat Brand frissítése nem jelenti azt, hogy minden egyes részét meg kell változtatnia, legtöbbször csak néhány fontos tényezőre van igazán szükség.”


6. A Brand összehasonlítása

 
Ahhoz, hogy megnézze, mit tud igazán kihozni a vállalata Brand frissítéséből össze kell, hogy hasonlítsa meglévő Brandjét a versenytársaival.

 

Ily módon könnyedén megnézhetjük, hogy Brandünk miben tűnik ki jelenleg és azt is meg tudjuk határozni, hogy hol tudunk majd kitűnni a jövőben. Ez lehet olyan egyszerű dolog is, mint a Brand vizuális képe.

Amennyiben lehetősége van arra, hogy megkülönböztetéseket eszközöljön, akkor meg kell tenni, ameddig még lehetőség van rá. 

 

A Brand frissítés során nemcsak a versenytársak közül való kiemelésre van szükség, hanem arra is nagyon ügyelni kell, hogy ne legyünk túl bonyolultak. Keresse meg a Brand jó fókuszálásának lehetőségeit. Az új, unikális elemek, pedig hosszú távú hasznot hozzanak.

Az emberek sokkal nagyobb valószínűséggel egy egyszerű Brand kommunikációt jegyeznek meg, mint az összetettebbet.

 


“Amennyiben lehetősége van arra, hogy megkülönböztetéseket eszközöljön, akkor meg kell tenni, ameddig még lehetőség van rá.”

7. Gondolkozzon előre


Csak azért, mert a Brandje a frissítés hatására most viszonylag modern, az még nem jelenti azt, hogy hosszú távon is így lesz. Arra is gondolnia kell a Brand jövőjével kapcsolatban, hogy akár 4-5 év múlva is helytálló lesz e az elképzelés.

Amennyiben nem ilyennek találja, akkor még dolgozni kell kicsit azon, hogy helytálló legyen a Brand frissítési ötlet. A Brand frissítése sokféleképpen bizonyíthatja ügyfélkörének, hogy Ön, mint cég, egy lépéssel a játék előtt jár.

 

Az ügyfélkör szereti, amikor az általa szeretett Brand innovatív és a jövőre is gondol.

Ez, azt bizonyítja nekik, hogy a cég az idő múlásával nem fél változtatni és vállalja a kockázatot, hogy a játék élén maradjon.

 

“Csak azért, mert a Brandje a frissítés hatására most viszonylag modern, az még nem jelenti azt, hogy hosszú távon is így lesz.”

G. E. Matolay

MG Vállalkozásmérnökség

Unique Branding szakértő, író, előadó